چگونه درس بخوانیم تا در تحصیل موفق شویم ؟؟!!
اموزش های صحیح مطالعه و روش ها و راهکار ها برای خواندن درس..برنامه ریزی مناسب و
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
نظر سنجی

دوست عزیز مقطع شما کدام گرینه است؟

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوره رایگان برنامه ریزی و پیشرفت تحصیلی و آدرس pishraftbarname.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد



گن لاغری مردانه Online User

IranSkin go Up
تماس با ما
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 59
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 124
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 183
:: بازدید ماه : 181
:: بازدید سال : 753
:: بازدید کلی : 86089
چگونه درس بخوانیم تا در تحصیل موفق شویم ؟؟!!

1

 

 

4

* برنامه مطالعاتي در منزل

1- داشتن برنامه مطالعاتي در منزل :

                 از اتلاف وقت و انرژي ما جلوگيري مي كند.

                 عادات مطالعه درست را در ما بوجود مي آورد.

                 ساعت مطالعه و انجام تكاليف را تنظيم مي كند.

                  امكان بررسي وضعيت مطالعه را براي خود كنترلي بوجود مي آورد.

2- اجراي برنامه مهمتر از خود برنامه است.

3- برنامه مطالعاتي بايد ساده و قابل انعطاف باشد تا به تدريج با وضعيت ما هماهنگ شود.

4- از فرصت‌ها ي كوچك نيز براي مطالعه و استفاده بهينه از زمان كمك بگيريم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5- در برنامه ريزي خود براي افزايش حجم مطالعه عجله نكنيم.

6- در برنامه ريزي خود زماني براي مرور درس نيز در نظر بگيريم زيرا يادگيري هر مطالب

       شامل 20% مطالعه و 80% مرور است.

  5

7-پیشنهاد می شود در برنامه ريزي برای رسیدن به زمان 5/4 ساعت مطالعه و انجام تكاليف در روز تلاش نمائید ( کافی است بطور تدریجی به زمان مطالعه خود بیافزائید  ) .

8- 5/4 ساعت فوق را بين مطالعه و انجام تكاليف خواسته شده امروز صبح و مرور مطالب

     فردا تقسيم بندي كنيم. ( استفاده از فرم صفحه 19 - از مربی راهنمای پایه کمک بگیرید )

9- بعد از هر 60 دقيقه مطالعه انجام تكليف 10 الي 15 دقيقه استراحت براي خود منظور كنيم.

10- وقتي سرحال و شاداب هستيم ابتدا مطالعات و تكاليف مشكل‌تر را انجام دهيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

11- بعضي از دانش‌آموزان بعدازظهر‌ها، برخي شبهاو برخي دانش آموزان صبح زود را براي      یادگيري خود بهتر عنوان مي كنند بنابراين مي توانيم متناسب با آن برنامه خود را بنويسيم.

12- نمونه‌اي از جدول برنامه‌ريزي مطالعاتي در منزل در صفحات بعدي ارائه شده است كه

      مي توانيم متناسب با وضعيت خود آن را تكميل نمائيم.

13- بجاي مقايسه مقدار ساعات مطالعه خود با ديگران  باید از زمانهاي مطالعه خود استفاده

      مطلوب ببريم.

14- تنوع و حجم زياد برنامه‌ها نشانه خوب كار كردن نيست بلكه بيانگر بي نظمي ذهن است.

 

6

* نكات مهم در هنگام مطالعه

1- براي هر درس دفتري   40 برگ  تهيه  و در هنگام مطالعه ، نكات مهم درس را در آن

     بصورت خلاصه بنويسيم تا در مرورهاي بعدي از آن دفتر استفاده نمائیم.

2- براي فهميدن درس بخوانيم نه براي مطالعه كردن .

3- بعد از هر 60 دقيقه مطالعه و انجام تكليف 10 الي 15 دقيقه استراحت نماينم.

4- درس و تكاليف هر روز را در عصر همان روز مطالعه و انجام دهيم.

5- پوشه‌هايي را براي هر درس آماده كرده و برگه‌هاي امتحان و جزوات و تمرينات تكميلي

      معلمان را بصورت تفكيك شده در آنها نگهداري کنیم.

6- بلند خواندن مطالب درسي در يادگيري سهم موثري دارد.

 

 

7- در صورت تمايل به مطالعات دسته جمعي حداكثر تعداد 3 الي 4 نفر از دانش آموزان علاقمند را انتخاب و بصورت آزمايشي ، 1 يا 2 جلسه را با آنها مطالعه كنيم در صورتي كه اهل مطالعه و استفاده بهينه از وقت هستند . جلسات خود را ادامه میدهیم. هر كس مسئول تدريس يك قسمت از درس شده و براي بقيه توضيح دهيد.

 

 

 

 

 

 

                                                                                           7

 8- از انباشته شدن تكاليف و دروس دوري كنيم.

9- براي شروع برنامه مطالعاتي اين پا و آن پا نكنيم يعني مثلا خود را با مرتب كردن منزل ،

    میز و اطاق یا تلفن كردن، خواندن مجلات و ... سرگرم نكنيم.

10- مي توانيم روش درس خواندن دانش آموزان قوي را از آنها بپرسيم.

11- از كتاب حل المسايل استفاده نكنيم و سعي كنيم خودمان به جواب برسيم.

12- بهترين منبع براي درس خواندن كتابهاي درسي است.

13- تاكيد مي شود از مرور كردن براي بخاطر سپاري مطالب درس استفاده كنيم.

14- مطالعه بهينه يعني استفاده كامل از زمان موجود براي درك و فهم مطالب .

15- هر سوژه و مشغله ذهني ارزش وقت گذاري ندارد، انرژي خود را براي كارهاي اصلي

      كنترل و ذخيره كنيم.

16- انديشه منفي در زمان درس خواندن يعني كمترين احتمال نتيجه گيري و موفقيت درسي.

17- از جعبه لايتنر يا G5 نيز براي درس خواندن استفاده كنيد . ( توضیح در صفحات 17 و 18 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

* شرايط و مكان مطالعه

1- اتاقی ثابت و بدور از سر و صدا و عوامل مزاحم و فقط مخصوص مطالعه براي خود

     انتخاب كنيم.

2- دماي اتاق متعادل بوده و هواي تازه براي رسيدن اكسيژن در اتاق جريان داشته باشد.

3- كتابخانه كوچكي براي خود در اتاقتان تهيه و كتب مرجع و كمك درسي و نرم افزار‌هاي

      مورد نياز را در آن نگهداري كنيم.

4- نشستن پشت ميز بهترين حالت براي مطالعه است، اگر ميز موجود نسبت بکمک متكا

    يا پشتي روي زمين اين شرايط را فراهم نمائیم.

 

 

 

هيچگاه در حالت لم دادن، قوز كردن، پا دراز كردن، راه رفتن يا پهن شدن روي زمين

                               مطالعه نكنيم و تكليف ننويسيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

* اتلاف وقت

اكثر دانش آموزان از كمبود وقت براي درس خواندن شكايت مي كنند. اگر فعاليت درسی آنها را بررسي كنيم  متوجه  مي شويم  كه  آنها  كمبود وقت ندارند بلكه زمان زيادي را تلف

 مي كنند. در واقع اكثر مابه جاي كمبود وقت با مشكل اتلاف وقت مواجه هستيم. عواملي كه در اين اتلاف وقت موثرند عبارتند از:

1) مطالعه سطحي                                           2) حواس پرتي در كلاس درس

3) مشغول شدن به كارهاي بي اهميت             4) تلويزيون، كامپيوتر، تلفن

5) بي توجهي به اولويت هاي كاري                 6) افراط در استفاده از كلاس‌های ورزشي

 7) بي انضباطي و شلختگي فكري و كاري             8) كار امروز را به فردا انداختن

 

 

همت بلند دار که مردان روزگار              از همت بلند به جائی رسیدند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 10

* تمركز حواس

1- عدم تمركز حواس امري طبيعي است و نبايد خود را نگران كنيم و فقط بايد سعي كنيم آن

     را كنترل كنيم.

2- در كلاس درس و در منزل هنگام مطالعه، افكاري كه ذهن ما را به خود مشغول مي‌سازد را در برگه‌اي يادداشت تا بعد از اتمام كلاس درس يا مطالعه ، در منزل به آنها بپردازيم.

3- مطالعه در يك مكان و زمان ثابت و طبق برنامه در تمركز حواس موثر است.

4- هنگام مطالعه از يادداشت‌ برداري و خلاصه نويسي از نكات مهم براي تمركز بيشتر

      استفاده كنيم.

5- گاهي بلند خواني (بصورتي كه مزاحمتي براي ديگران نداشته باشد) در تمركز حواس موثر

     است.

 

 

  مرتب بودن روي ميزمطالعه و خلوت كردن آن تمركز حواس را بهتر مي كند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7- اگر تمركز حواس كمي برایمان سخت شد از مطالعه دست برداشته، كمي مكث نموده و بايستیم و كمي نرمش كرده يا بالا و پايين بپریم يا يك سيب گاز بزنیم يا در صورت نياز چرت كوتاهي بزنیم.

8- افزايش تمركز حواس ارتباط مستقيمي با ميزان انگيزه فرد دارد بنابراين انگيزه مطالعه

     را با توجه به اهداف تحصيلمان افزايش دهيم.

9- مهارت مواجه با افكار مزاحم را در خود بوجود آورده و تقويت كنيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ورزش و تحرك جسماني متعادل و در زمان مناسب شادابي و نشاط و آمادگي رواني را

                        براي دقت و تمركز در ما بوجود مي آورد.

 

12

* تغذيه

1) خوردن صبحانه كامل را قبل از رفتن به مدرسه فراموش نكنيم.

2)  دانش آموزاني كه صبحانه نمي خورند، در مدرسه يادگيري و كارآيي كمتري دارند.

3) خوردن ماست، سالاد، ميوه، ماهي، سبزيجات، تخم مرغ، لبنيات، گردو، بادام و را در

      تغذيه خود فراموش نكنيم.

4) خوردن 6 الي 8 ليوان آب در روز موجب جلوگيري از كاهش توانائي حافظه مي شود.

5) در عصر يك وعده غذاي سبك و مقوي باعث تامين گلوكز مورد نياز مغز مي شود.

6) براي رفع خستگي ذهني پس از ساعات مطالعه زياد يك ليوان شير به همراه خرما يا عسل بخوریم.

7- مواد قندي نياز اصلي فعاليت هاي مغز را تامين مي كند پس در جلسات امتحاني با اجازه معاون مدرسه شكلات يا بيسكويت بهمراه داشته باشيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

                  

* استراحت

1- وقتي خواب هستيم مغز  ما  حافظه‌هاي  جديدي  را  بوجود  آورده و مطالب خوانده شده را

     طبقه بندي مي كند.

2- كم خوابي تاثير خود را بصورت ناگهاني نشان نمي دهد  بلكه ممكن است تاثير منفي آن روي تمركز حواس ، عدم يادگيري، عدم توانايي حل مساله، كاهش حافظه و .. نشان دهد بنابراين مراقب ميزان خواب خود باشيم.

3- معمولا  بين 6 الي 8 ساعت خواب در روز براي نوجوانان و جوانان مفيد و كافي است.

 4- بهترين شكل خوابيدن اصطلاحا طاق باز و يا روبه قبله خوابيدن است چون باعث تنظيم بارهاي مثبت و منفي و روان شدن جريان خون مي شود.

5- بهتر است براي خوابيدن مكان ثابتي را داشته باشيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

6- در صورت امكان، قبل از خوابيدن دوش بگيريم كه موجب آراميدگي عضلاني و كسب

     آرامش ذهني مي شود.

7- اگر هنگام خواب افكار مزاحم به سراغ ما آمد با آنها مقابله نكنيم.

8- اگر به خواب بعد ازظهر احتياج داريم بيشتر از يك ساعت نخوابيم در زمستان بدليل

     كوتاهي روز از خواب عصر كم كرده و به خواب شب اضافه كنيم.

9- بعد از بيداري 15 دقيقه براي بازگشت به حالت طبيعي، در نظر گرفته و از شستن دست و صورت و خوردن و يا آشاميدن براي تسريع در بازگشت به حالت طبيعي استفاده كرده سپس طبق برنامه مطالعه را شروع كنيم .

10- در بين مطالعات دروس مختلف (هر كدام به ميزان حداقل يكساعت ) 10 الي 15 دقيقه

     استراحت كنيم.

 

 

 

معمولا  بين 6 الي 8 ساعت خواب در روز براي نوجوانان و جوانان مفيد و كافي است .

     است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

* شركت موفق در امتحان

1) امتحانات بهانه هاي خوبي براي مطالعه مرتب و جدي هستند از اين محرك به خوبي

   استفاده كرده مطالب را مرور كنيم.

1) از ابتداي سال برنامه مطالعاتي داشته باشيم.

2) كليه سوالات و برگه‌هاي امتحاني طی سال را به تفکیک در پوشه های مناسب نگهداري كنيم و قبل از انجام هر آزمون اشكالات امتحانات قبلي خود را از روي آن ها برطرف نمائیم.

3) بصورت مفيد مطالعه كنيم.

4) در كلاس درس توسط معلم و يادر حیاط و یا در کتابخانه مدرسه با دوستانمان رفع اشكال

کرده و رفع اشكالاتمان را به بعد موكول نكنيم.

5)به خاطر داشته باشیم که نتايج امتحانات نشانه شخصيت ما نيست بلكه نشانه تلاش ما

    براي يادگيري مطالب درسي است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

6) دانش آموزي كه با برنامه ريزي قبلي درس خوانده باشد در شب امتحان براي مرور و     تثبيت يادگيري‌هاي قبلي تلاش مي كند نه براي آموختن و يادگيري مطالب برای اولین بار.

7) از دفترچه هاي خلاصه و نكته برداري كه در قسمت نكات مهم در مطالعه اشاره شد براي

      مرور مطالب استفاده كنيم.

8) از يك ماه قبل خود را براي شركت در امتحانات نيمسال اول و یا دوم آماده كنيم .

9) بودجه بندي سوالات را از معلم بپرسيم . يعني از هر بخش كتاب چند نمره در امتحان

    پرسيده خواهد شد.

10) شب قبل از امتحان حداقل 7 الي 8 ساعت خواب آرام لازم است.

11) صبح زودتر بيدار شده كمي ورزش كنيم و صبحانه كامل را فراموش نكنيم.

12) زودتر به مدرسه رفته و اشكالات احتمالي خود را توسط دوستان يا معلمان برطرف كنيم.

13)  در جلسه امتحان ، اول به سوالات راحت‌تر پاسخ دهيم بعد به سراغ سوالات مشكل‌تر

       يا وقت گير برويم.

14) در جلسه امتحاني حواسمان به امتحان باشد و نبايد خروج دانش آموزاني كه امتحان خود را

      تمام كرده‌اند از سالن امتحان، باعث حواس پرتي ما شود.

15) در پاسخ دادن به سوالات امتحاني عجله نداشته باشيم.

16) بعد از اتمام سوالات يكبار ديگر به دقت پاسخ هاي خود را مرور كنيم و مطمئن بشویم

     سوالاتي جا نيافتاده باشد.

 

 

                                                                                                          21

                                 پیامهای آموزشی و تربیتی

1) اجازه ندهيم كنترل ما به دست ديگران بيافتد و قبل از هوشيار نمودن ما توسط

دیگران خود به بهبود وضعيت درسي خود بپردازيم.

2) مغز مانند ماهيچه است هر چه از آن استفاده كنيم قدرت و توانايي مغزمان افزايش يافته

و قدرت يادگيري ما هم بيشتر مي شود.

3) كليد قرن بيست و يكم آموزش مستمر است.

4) شرط موفقيت در هر كار و خصوصا تحصيل پشتكار است.

5) شخصيت و موفقيت آينده ما بستگي به اين دارد كه در 5 سال اخير با چه دانش‌آموزاني دوست شده و ارتباط داشته ايم يا به چه كتابها، فيلم‌ها و سرگرميهايي خود را مشغول كرده‌ايم.

6) خود انضباطي را در تمام كارهايمان تمرين كنیم.

7) ورزش را فراموش نکنید (عقل سالم در بدن سالم ) .

8) از  اهمال و سستي بپرهيزيد  و كار امروز را به فردا میفکنید .   

 حضرت محمد (ص)

9) عاقل بر سعي و كوشش‌هاي خود تكيه مي كندو نادان به آرزوهاي دور و دراز خويش .     امام حسين(ع)

10) فرصت‌ها از دست دادن اندوه ها ببار مي آورد .  

  حضرت محمد(ص)

11) طالب علم در دنيا به عزت مي رسد و در آخرت به رستگاري .   امام محمدتقي (ع)                                

                                                                                                                            17

             

                                                           جعبه لایتنر                           

 

میدونید که تکرار یکی از مراحل مهم یادگیری هست و برای انجام مرور باید برنامه داشت . یکی از ابزارهایی که در انجام مرور به ما کمک میکنه جعبه لایتنر هست . امروز نحوه استفاده از جعبه لایتنر رو مینویسم :

جعبه لایتنر از 5 قسمت تشکیل میشود .عرض قسمتهای مختلف بترتیب 1،2،4،8،15 سانتیمتر است.شما براحتی میتوانید این جعبه را بسازید.

 

1

2

3

4

5

 

این روش را میتوانید برای یادگیری هر درسی استفاده کنید. هر موضوع یاد گرفتنی را روی یک برگ کاغذ با اندازه ای متناسب با اندازه جعبه ، بنویسید . روی هر برگه فقط یک موضوع را بنویسید مثلا یک سوال درسی را روی برگه بنویسید و در پشت برگه پاسخ آنرا بنویسید.

 

مراحل کار با جعبه لایتنر :

 

1- روز اول : تعدادی از برگه ها را تکمیل میکنید و پس از اینکه هر دو روی برگه را یکی دو بار مرور کردید ، برگه ها را در خانه اول جعبه قرار دهید.

2- روز دوم : ابتدا برگه هایی را که دیروز تهیه کرده بودید از خانه اول بردارید .سوال ها را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب ها را به خاطر بیاورید.آنهایی را که بلد نبودید مجددا در خانه اول قرار دهید و آنهایی را که بلد بودبد به خانه دوم منتقل کنید و پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.در پایان برگه هایی را که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

 

18

3- روز سوم : به برگه های خانه دوم دست نمیزنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد.باز هم از برگه های خانه اول شروع کنید و برگه هایی که جواب سوالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل میکنید و در پشت کاغذ رنگی قرار میدهید تا این برگه ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشوند . برگه هایی که پاسخشان را بلد نیستید بهمراه برگه های جدیدی که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.

4- روز چهارم : چون ظرفیت خانه دوم روز قبل تکمیل شده از این خانه شروع میکنیم ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را برمیداریم و اگر به سوالات پاسخ صحیح دادیم آنها را در ابتدای خانه سوم قرار میدهیم و پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید. ضمنا برگه های باقیمانده در خانه دوم را جلوتر میبریم و کاغذ رنگی را در پشت این برگه ها میگذاریم.سپس به خانه اول برمیگردیم و برگه هایی را که پاسخشان را بلد هستیم در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار میدهیم و برگه هایی را که پاسخشان را بلد نیستیم بهمراه برگه های جدیدی که امروز تهیه کرده ایم در خانه اول قرار میدهیم.

5- خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنبد تا این قسمت تکمیل شود. البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه ها یک کاغذ رنگی میگذارید.

6- خانه چهارم جای هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز طول میکشد تا تکمیل شود.

 

اگر در کار مرور وقفه ای نیندازید 30 روز طول خواهد کشید تا هر 5 قسمت جعبه تکمیل شود.همیشه بین هر دو گروه برگه یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید تا برگه های مربوط به روزهای مختلف با هم مخلوط نشوند .از روز سی و یکم به تدریج برگه ها از داخل جعبه خارج میشوند و شما میتوانید این برگه ها را بایگانی نمایید زیرا پس از 5 بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمانهای متفاوت میتوانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد.


هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..
تعداد بازدید از این مطلب: 2388
موضوعات مرتبط: روش های مطالعه , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : محمد
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید..اینجا هر گونه سوال در مورد برنامه ریزی دارید بپرسی..تعارف نداریم که...اگرم وبلاگ دارین لیکن و ادرسوتونو بدین تا لینک کنم...پس هر گونه سوال..راهنمایی.دبیرستان.کنکور.دانشگاه و .. هر چیز دیگه ای.. پشیمون نمیشیدااااا من کمکتون میکنم
منو اصلی
صفحات
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید